Winterwonderland!

3 december 2014 - Saariselkä, Finland

Lieve allemaal,

Zo inmiddels zit het er bijna weer op. Nog 2,5 week en dan zit ik alweer thuis. De tijd is achteraf heel snel gegaan! Toch ben ik al helemaal aan mijn leventje hier gewent en is het alsof ik hier al jaren woon. Langzaamaan sluit ik mijn vakken af en aan de sportlessen is ook al een einde gekomen. Toch zou je niet zeggen dat ik nog maar zo kort hier ben, als je mijn agenda ziet! Ik heb nog zoveel te doen aan school dat het gewoon niet meer normaal is. Ik heb wel al één vak afgesloten, maar verder moet ik nog wel vier examens maken, drie presentaties doen en vijf rapporten schrijven. Dus vervelen ga ik mij hier niet die paar weken :O.

Het wordt hier steeds donkerder in Jyväskylä! Ongeveer om 10 uur is het ‘licht’ (geen zon, beetje somber) en dan is het 15.00 uur weer donker. Ik vind het wel wat hebben. Het is een soort van gezellig, samen met de kerstsfeer in de stad. Ook is het hier lekker koud. Het vriest al een paar dagen. Hopelijk gaat het nog een keer goed sneeuwen zodat we kunnen skiën of gewoon vriezen totdat we kunnen schaatsen op een van de meren :)! We gaan het zien.

Inmiddels ben ik alweer een jaartje ouder! Geen tiener meer. Bedankt iedereen die een verjaardagskaart heeft gestuurd. Heel leuk :)! Mijn verjaardag zelf was gewoon een normale schooldag. Veel aan school gewerkt en in de avond mijn tas gepakt voor Lapland. Niet erg bijzonder dus. Het was niet eens een witte verjaardag, maar meer een blubber verjaardag doordat het dooide. Ik heb mijn verjaardag een dag na mijn echte verjaardag gevierd, dus op dinsdag. Ik had muffins gemaakt en wat hapjes in huis gehaald. Ik heb zelfs kaarsjes uitgeblazen haha! Het faalde wel een beetje, want moest het in drie keer doen… Was een hele gezellige avond met stoelendans en spijkerpoepen (wat Dorien, een Belg, heel raar vond aangezien ‘poepen’ in België ‘vrijen’ betekend) Erg grappig allemaal. Ook nog cadeautjes gekregen :) een kaart waarmee ik mascara kan kopen, want mijn oude is inmiddels op. En een teddybeer met daarin een pittenzak, zodat ik lekker warm blijf hier in Finland :) en in Nederland natuurlijk ook.

Nadat we lekker vol zaten van al het eten zijn we vertrokken naar Lapland! We vertrokken dinsdag op woensdagnacht om 1.30 uur. Om 10.00 uur de volgende dag kwamen we aan bij een dierentuin. Het had al lekker gesneeuwd, alles lag onder een laag sneeuw, dit maakte de dierentuin echt supermooi. In de dierentuin hadden ze allerlei aparte dieren zoals rendieren en elanden. Was heel leuk! Na de dierentuin zijn we naar Santa Claus Village geweest in Rovaniemi. Dit was op de poolcirkel. In Santa Claus Village zijn we met de Kerstman op de foto geweest. Erg grappig, die man kan echt alle talen. Dus hij vraagt eerst waar je vandaag komt en dan begint hij random dingen als hallo, hoe gaat het en tot ziens, te zeggen. In Finland geloven ze trouwens dat de Kerstman uit Finland komt en niet van de Noordpool. Maar verder was Santa Claus Village niet echt bijzonder. Er waren nog was souvenirwinkeltjes en restaurantjes en dat was het. Hierna vertrokken we naar Saariselkä, een dorpje waar wij zouden verblijven in een cottage. Al snel kwamen we de eerste rendieren tegen die op de weg liepen. Echt heel gaaf! De rendieren lopen los door de bossen. Vaak staan ze gewoon op de weg, dit omdat ze het zout, wat wordt gestrooid tegen de gladheid, oplikken. In Finland kost het je geen geld als je een rendier aanrijdt. De Finse overheid betaald het. Dit in tegenstelling tot Noorwegen, als je daar een rendier aanrijdt mag je betalen. De rendieren hebben een merk of een halsband om, zodat de eigenaren nog weten welke rendier van hun is. Het is heeeeel onbeschoft om aan een eigenaar te vragen hoeveel rendieren hij heeft. Not done. Het is dan ookniet bekend hoeveel rendieren wie heeft. In Saariselkä kwamen we rond 21.00 uur aan. In zat in een cottage met Anneloes, Marlien, Dorien, nog een Nederlandse jongen, vijf Duitsers en twee Taiwanesen. Erg gezellige mensen! In de cottage bleek al snel dat we te weinig bedden hadden. Na veel gezeur kregen we extra matrassen en ben ik uiteindelijk op de grond gaan slapen. Dat ging erg goed, want heb super geslapen. De eerste avond zijn we op zoek gegaan naar het noorderlicht. Naast het dorpje lag een berg waar je soort van panorama uitzicht hebt, dus daar zijn we heen gelopen. Heel dom in alleen een spijkerbroek gingen we op weg. We zakten al snel tot onze knieën in de sneeuw en dus waren we al snel bevroren. De berg was een aardig eindje lopen. Uiteindelijk zijn we denk ik 1,5 uur tot 2 uur weggeweest. Noorderlicht hebben we niet gezien helaas.
De volgende ochtend moesten we al vroeg op om met de bus richting Noorwegen te gaan. Dit was 4 uur rijden. In Noorwegen zijn we nog even gestopt om de Noorse fjorden te bekijken. Daarna reden we door naar het dorpje Bugøynes. Dit was echt een super klein dorpje dat ligt aan de noordelijke ijszee. In Bugøynes kwam een vrouw wat vertellen over het dorpje. Hoe het overleefde hoewel ze zo klein waren. Bugøynes is geliefd door zijn goede krab en zalm. Daarna zijn we met onze bus in de sauna geweest en als je het uiteindelijk warm genoeg had, renden we snel naar de ijszee en gingen lekker zwemmen. Ik kan zeggen dat ik dit gedaan heb, al was het niet echt zwemmen want voordat ik eindelijk bij het water aankwam, was ik al bevroren. Na de sauna hebben we super lekkere zalmsoep gegeten. Daarna zijn we terug naar de cottage gereden. Ook helaas deze avond geen noorderlicht gezien. Ik kan nu eigenlijk ook wel verklappen: ik heb het noorderlicht helemaal niet gezien :(. Dit is een reden waarom ik nog een keer terug moet haha. Elke avond was het bewolkt, dus helaas heb ik die ervaring niet meegemaakt. Terug in de cottage zijn we lekker in de sauna gegaan.
De derde dag zijn de in de ochtend op husky safari geweest. Dit was echt heel leuk! Met zijn tweeën op een slee werden wij getrokken door 5/6 husky’s, door de bossen van Saariselkä. Diegene die stond op de slee moest soms de husky’s een beetje helpen door de slee te duwen als we een heuvel op moesten. Ook moest diegene ervoor zorgen dat er geremd werd als je een heuvel af ging, zodat je de husky’s niet omver zou sleeën. Na de husky safari kregen we nog wat informatie over de husky’s bij een lekker vuurtje en met wat koekjes en warme sap (in Finland erg populair in de winter). En daarna mochten we de kennel in om de puppies vast te houden en te aaien. Die waren echt super schattig. Echt heel leuk! Na de husky’s hadden we wat vrije tijd. Marlien en ik zijn toen gaan skiën. Dorien is skilerares dus dit was echt super leuk! Ze heeft ons tips gegeven tijdens het skiën en dat werkte heel goed. Ben nu pro in skiën natuurlijk. … In de avond hebben we een snowmobile tocht gedaan. Dit was echt super gaaf! Het werkte eigenlijk hetzelfde als een quad, maar we hoefden alleen gas te geven en verder niet na te denken over de versnellingen enzo. Na de tocht gingen we weer terug naar de cottage en hebben we maar weer in de sauna gezeten. De sauna was zo warm dat we spontaan buiten in de sneeuw hebben gerold :P Dorien moest haar Ice Bucket Challange nog doen en we dachten, in de sneeuw rollen in bikini is lekker origineel. Eigenlijk was het best wel lekker en grappig om te doen dus elke volgende keer dat we een saunamoment hadden, hebben we in de sneeuw lopen rollen.
De vierde dag zijn we wezen langlaufen. Erg leuk om te doen! Na het langlaufen hebben we soep gegeten. Daarna zijn we naar de cottage van Laurens en Duncan gegaan. Zij zaten met andere Nederlanders in een cottage. Zij hadden de meest luxe cottage van iedereen, met WiFi en badjassen. Ook hadden ze een erg grote sauna, dus zijn we met zijn allen gezellig in de sauna geweest. Na lekker ook weer in de sneeuw te hebben gerold, hadden we onze volgende activiteit alweer: een bezoek aan een rendierenboerderij. Dit was eigenlijk een hele sneue bedoeling. We mochten met zijn tweeën in een slee en een rendier trok ons dan vooruit. Een erg klein rondje. Je zag ook dat de rendieren het niet echt naar hun zin hadden. Iedereen maakte foto’s van ze, met een enorme flits. Dat je bijna dacht dat die flitsen hen zou verblinden. Op deze boerderij konden we ook nog ‘ijs’hockeyen. Na dit alles hebben we worstjes gebraden en vertelde een Sami-man (van het Sami volk dat in Lapland leeft) het leven van de Sami en zong een Sami-vrouw een volksliedje voor ons. Na de rendierenboerderij moesten we erg haasten met eten, want we zouden die avond op een snowshoe (sneeuwschoen) trek gaan. Dit zijn van die grote latten onder je voeten, die extra steun geven tijdens het wandelen. Na de tocht hebben we een aantal wijntjes gedronken en worstjes gebraden in een hutje. Toen we uiteindelijk weer in de cottage waren hebben we een hele grappige en gezellige nacht gehad. We hebben Nederlandse, Duitse en Taiwanese liedjes geluisterd/meegeblèrd en lekker op de bank gedanst. In de nacht hadden we nog een disco in het centrum. Was een erg geslaagde nacht.
Zondag moesten we om 12.00 uur uitchecken. Daarvoor hebben we alles schoongemaakt en onze koffers ingepakt. Hierna zijn Marlien en ik nog wezen sleeën van een helling van 150 meter. Daarna zijn we nog lekker in een Spa geweest, met een zwembad, bubbelbad en sauna. Na de Spa konden we meteen weer de bus in. Om 4.00 maandagmorgen kwamen we weer aan in Jyväskylä.

Lapland was echt het meest bijzondere wat ik ooit heb meegemaakt! Echt álles is wit. Zelfs de boomstammen! Je zakt tot aan je knieën in de sneeuw. Het was niet eens zo heel koud. Sommigen zeiden dat het wel -13 graden was op een gegeven moment, maar zo voelde het totaal niet. We hadden natuurlijk ook lekker veel kleren aan, ik had onder mijn skibroek een thermolegging en nog een tweede laag aan. En we hebben ook activiteiten gedaan waar je bij in beweging was, dus dat scheelt natuurlijk ook.

Lapland was het laatste reisje van mijn Exchange. Ik moet zeggen, ik vind het ook wel best. Het reizen ben ik nu op een of andere manier wel een beetje zat haha. Verwend.

Nu lekker nog 2,5 week blokken voor school en dan weer terug naar huis. Dus, tot over 2,5 week!

Liefs Roos

PS De foto’s van Lapland staan allemaal door elkaar, maar dat maakt niet uit denk ik zo.

1. Rianne:
    3 december 2014
    Hoi Roos, mooie foto's heb je gemaakt! Lekker sfeertje en genieten maar. Weer erg leuk om te lezen. Een mooie herinnering!
    Succes met de laatste examens, proefschriften e.d
    Tot snel,
    Groetjes, Rianne
  2. Lia:
    4 december 2014
    Prachtig verhaal weer, succes met de laatste loodjes!
    en tot gauw!
  3. Annet:
    5 december 2014
    Wat een fantastische belevenissen weer. Erg leuk om te lezen. Je kan altijd nog schrijfster worden mocht het met de toetsen niet lukken. Tot over een aantal weken. Groetjes Annet.