Stockholm en Tallinn!

16 november 2014

Lieve allemaal,

Hier weer een nieuwe update vanuit Jyväskylä :). Zaterdag 25 oktober zijn we met een Nederlandse man, Hans, naar Laukaa geweest. Dit is een gebied en dorpje vlakbij Jyväskylä. Hans heeft ons een soort tour gegeven door Laukkaa. We hebben een heel klein openluchtmuseumpje bezocht met oude, houten huisjes. Daarna hebben we een kerk bezocht. Onze laatste stop was een bos waar we hebben gewandeld en waar we een typische Finse barbecue hebben gehouden met eland- en hertenworstjes. Er was in het bos een houten hutje waar je een vuurtje kon maken. Toen ondertussen het vuur probeerde te branden, zijn we naar een openluchtkerkje gewandeld. Dat lag heel dichtbij het barbecuehuisje. Heel vroeger is dat openluchtkerkje gebruikt voor een kerkviering die eens per jaar, als ik het goed heb onthouden, gehouden werd. Het zijn eigenlijk allemaal bankjes met voor deze bankjes een groot kruis. Hoe het er echt uitzag kunnen jullie zien in mijn foto’s. Ondertussen was het vuur lekker gaan branden en konden de eland- en hertenworstjes op het vuur! Alle twee de worstjes waren erg lekker. Hans woont zelf in Laukaa. Hij heeft ons veel verteld over de omgeving en kan vooral veel en goed vertellen. Was een erg leuke dag!

En twee weken later gingen we eindelijk naar Stockholm! Dit klinkt echt erg verwent maar ik heb me verveelt de week voordat ik naar Stockholm ging :O! Ik heb hier altijd zo veel te doen en weinig tijd om zelf avonden thuis te zijn. Nu we even een weekje niks gepland hadden en mensen bezoekjes kregen en ook genoeg te doen hadden voor school, zat ik een paar daagjes alleen thuis in de avonden. En ik verveelde me echt snel :O want het was ook maar voor 3-4 avonden -_- Maar ik heb hier altijd zo veel te doen en dan opeens niets, tja dan ga je je sneller vervelen en eenzaam voelen denk ik zo. Want ook al was het maar een paar dagen, het voelde als een maand. Dus ik was blij toen het eindelijk vrijdag 7 november was! Stockholm! Vrijdag zelf moest ik eerst nog een ochtendje naar school. In de middag had ik ook les, maar deze heb ik voor een keertje overgeslagen. Samen met Marlien, Duncan en Anneloes ben ik om 13.30 uur met de bus vertrokken naar de haven van Turku. Vanaf daar gingen we met de boot naar Stockholm. Met de bus naar Turku duurde het ongeveer vijf uur. De bus stopte echt overal, vandaar dat het zo lang duurde. In de haven hebben we heel lekker en goedkoop chinees gegeten. Om 21.00 vertrok de bus naar Stockholm. Op de boot hadden wij echt een mooie cabine. Veel mooier dan op de boot naar Rusland. Ook de boot zelf was veel mooier. Er was ook een erg grote bar met een groot podium waar een band optrad. Het was een erg gezellige avond op de boot met lekker cocktails en dansjes. Ik heb me erg verbaast over hoeveel passagiers er dronken zijn op het schip. Zowat de hele boot. Ik had al wel verhalen gehoord dat sommige passagiers alleen maar een ritje met de boot gaan om eens lekker dronken te worden, maar had niet verwacht dat dit gold voor zowat het hele schip. Die nacht heb ik ondanks de mooie kamer niet goed geslapen. Ik kwam maar niet in slaap en kon me erg ergeren aan het piepje van de afzuiger en het rode lampje naast mijn bed. De volgende ochtend werden we gelukkig drie keer gewekt. De eerste wekker was het licht van de tv die opeens keihard aanging om 5.00 uur en die heel fijn precies tegenover mijn bed hing. De tweede wekker was de intercom en de derde was een mevrouw die elke cabine even afging om de passagiers wakker te maken. De wekker die wij zelf hadden gezet was dus niet meer nodig… We kwamen aan om 6.30 uur Nederlandse tijd, we hadden dus echt een hele lange dag nog te gaan.
Eerst hebben we onze tassen in een kluis gestopt op het centraal station. Daarna hebben we lekker ontbeten in een cafeetje. Hierna hebben we een rondje door de stad gelopen. We zijn naar de Gamla Stan geweest. Dit is een eiland in Stockholm met erg oude gebouwen, het is het oudste gedeelte van de stad. Dit was echt een mooi gedeelte van de stad. Hele gezellige sfeer en er zijn daar hele leuke koffietentjes :). We hebben hier dus rondgekeken en warme chocolademelk gedronken. Na de warme chocolademelk hebben we de wisseling van de wacht gezien bij het Koninklijk paleis. Het was ons verteld dat dit erg bijzonder was om te zien. Helaas was het zo druk dat we er nauwelijks iets van hebben gezien. Na de wisseling van de wacht hebben we een kijkje genomen in het paleis zelf. We hebben de kroonjuwelen gezien en de oude kamers van het paleis. Na het bezoek aan het paleis hebben we onze spullen opgehaald en hebben deze vervolgens teruggebracht naar het hostel waar we sliepen die nacht. We hadden met zijn vieren een kamer en moesten de douche en wc delen. Was een erg nette kamer en lekkere bedden. Hier hebben we even uitgerust, daarna hebben Duncan en ik nog de computer gesloopt (grapje niet helemaal) en vervolgens zijn we de stad in gegaan om te eten. We hebben in een steakhouse gegeten. Was erg lekker. Na het eten werden we vriendelijk (-_-) weggestuurd, zodat anderen onze tafel konden overnemen. We hebben nog gezellig een kop koffie gedronken in een ander leuk tentje.
Die nacht hebben we goed bijgeslapen van de boot. Ontbijt was inclusief, dat was erg fijn. Na het ontbijt hebben we nog een rondje stad gedaan. Ik wilde graag een winkel bezoeken van een Zweeds make-upmerk die alleen maar winkels hebben in Zweden en na een lange zoektocht bleek de winkel dicht maar goed, gelukkig was het ongeveer op de weg naar de volgende stop: het Vasa museum. De Vasa is ‘s werelds enig overgebleven schip uit de 17e eeuw. Meer dan 95 procent van het schip is bewaard gebleven. Het schip was ontworpen door een Nederlander. Helaas verging het schip in de haven van Stockholm, dezelfde dag dat deze was vertrokken. In 1961 heeft men het schip op het vaste land weten te brengen en nu staat hij dus tentoongesteld in het Vasa museum. Na het Vasa museum hebben we nog een aantal kerken bezocht, zijn we wezen eten en vervolgens 20.00 uur vertrokken met de boot terug naar Turku. Van deze boot verwachtten we net even iets teveel aangezien we op de heenweg zo’n mooie boot hadden. De boot terug was lang niet zo mooi, erg weinig mensen aan boort op het schip en dus lege cafeetjes etc. Onze cabine sloeg alles: super klein met erg smalle bedden, we sliepen onder het denk van de auto’s dus soms hoorde je een alarm af gaan en we hoorden continu de motor van de boot. Ook stonk het er naar boot.. beetje een benzinelucht zegmaar. De wc en doucheruimte moesten we delen met de andere passagiers. Ondanks de teleurstelling hebben we nog een leuke en rustige avond gehad. Er trad een band op en uiteindelijk was het toch alweer 2.00 uur Finse tijd. Ook heb ik echt lekker geslapen op deze boot. Ik zei al, ik denk dat ik beter kan slapen in slechte omstandigheden ofzo. Maandagochtend arriveerden we weer 7.35 uur in Turku en om 15.00 uur was ik weer thuis.

Afgelopen vrijdag, 14 november, ben ik met Laurens, Duncan, Marlien en Anneloes naar Tallinn vertrokken. Om een uur of twee zijn we met de auto vertrokken naar Helsinki. Om half 8 ging onze boot naar Tallinn. De bootreis duurde gelukkig maar twee uur, dus in half 10 waren we al in Tallinn. We zijn toen meteen naar ons hostel gegaan om onze spullen te dumpen. Ons hostel was echt grappig, echt een typische studentenhostel. Het hostel was boven een bar, we moesten dus eerst door de bar heen om bij het hostel te komen. Daarboven waren studentenkamers, de keuken en toilet en douche etc. Het hostel was tegelijkertijd ook een complex waar exchange studenten wonen. Het hostel bevond zich echt midden in de stad. Aan de ene kant fijn omdat alles dichtbij was. Aan de andere kant heel vervelend omdat het erg luidruchtig was in de nacht. Nadat we onze spullen hadden gedropt, zijn we wat wezen drinken in een bar waar ze hun drankjes serveren in van die laboratoriumglazen. Erg grappig. Hierna zijn we nog even lekker chique uit eten geweest bij de MacDonalds. Na genoeg gegeten te hebben zijn we teruggegaan naar het hostel en zijn we, na nog wat geklets, gaan slapen. De nacht was niet geheel een rustige nacht. Er was op straat erg veel lawaai van het uitgaansleven en ook konden we de bar onder ons hostel goed horen. Toch heb ik nog wel goed kunnen slapen.
De volgende dag stonden we half 10 buiten. We hebben een stadwandeling gehouden, rond een uur of 1 waren we al klaar met deze stadswandeling. Tallinn is erg klein, maar heeft veel middeleeuwse gebouwen en is hierdoor wel echt heel mooi en gezellig. In de middag hebben we vooral geshopt voor leuke dingetjes uit Tallinn en voor onze trip van volgende week naar Lapland. Ik heb een lekkere dikke sjaal en een skibroek weten te bemachtigen! Om 17.00 uur hebben we lekker en gezellig gegeten in een middeleeuws restaurant. Tijdens onze trip terug naar de boot hebben we rustig aan gedaan aangezien we dachten dat we toch nog genoeg tijd hadden. Toen we eens even goed keken met welke boot we nu eigenlijk moesten, kwamen we erachter dat het tot 19.00 uur boarden was. Het was al 18.50 dus het was aardig krap. Toen ook nog eens bleek dat we verkeerd waren gelopen moesten we toch maar even gaan rennen. Gelukkig hebben we de boot nog gehaald en waren we half 10 weer terug in Helsinki. Om half 3 ’s nachts lag ik weer lekker in mijn eigen bed.

Op school gaat het goed, al is het erg druk. Volgende week dinsdagnacht ga ik met de bus naar Lapland voor een week. Dit betekend dat ik veel assignments en reports af moet hebben voor dinsdag. Dit gaat helemaal lukken, maar ik moet wel even flink aan de bak. Voordat ik na Lapland ga, sluit ik al mijn eerste vak af :)! Langzaamaan begin ik dan aan de laatste maand in Finland :O! Maar eerst nog mijn verjaardag en de Laplandtrip :D!

Liefs Roos

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ank de Vries:
    16 november 2014
    Hallo Roos, fijn dat het zo goed met je gaat...je lijkt te stuiteren..zo uitgebreid beschrijf je alles..! Goed voor je herinneringsboek.Heb je wel tijd om je verjaardag te vieren? Niet vergeten hoor..! Geniet nog maar even van alles. Tot volgende maand, liefs oma.
  2. Diny:
    17 november 2014
    Hoi Roos, Wat een leuk verhaal weer, genieten we toch een beetje met je mee.
    Fijn om te horen en te zien dat het goed met je gaat.
    Een hele fijne verjaardag straks en een fijne tijd in Lapland.
    Lieve groetjes Piet en Dinyxx
  3. Kim Koppenol:
    17 november 2014
    Hoi Roos! Ik lees je blogverhalen altijd met veel plezier! Echt gaaf welke steden je allemaal al bezocht hebt! Heel veel plezier nog! Groetjes Kim ( zus van Joan :) )!
  4. Karin:
    Hoi Roos,
    Waar ik benieuwd naar ben, is hoe westers Tallinn is ? Estland hoorde vroeger bij Rusland. Wat merk je daar nog van (gebouwen natuurlijk, met van die mooie torentjes en de winterse kou...);
    Mooie foto's; ik krijg een aardige indruk, ook al was ik er zelf niet bij.
    Nog een heel fijne tijd in het allerhoogste Noorden (Lapland).
    Lieve groetjes van ons, Peep, Karin, Aniek en Maarten
  5. Roos Nottelman:
    18 november 2014
    Bedankt allemaal voor de leuke reacties :D!

En Karin, Tallinn is sinds 1918 onafhankelijk dus het nieuwe deel van Tallinn is erg westers. Grote warenhuizen met westerse merken erin, zoals H&M en Zara. Daar in Tallinn en ook in Rusland en hier in Finland, zitten de winkels in een warenhuis. Dit omdat het zo koud is in de winter. De mensen hoeven dan niet naar buiten om naar een andere winkel te kunnen tijdens het shoppen.
    Het oude gedeelte.. vooral de kerken met torentjes enzo zien er nog Russisch uit. Verder heb ik er niet veel van gemerkt. De huisjes zijn niet typisch Russisch naar mijn idee. De taal waren we niet echt over uit waar het nou precies op leek haha soort van mengelmoesje Fins en Russisch hadden we bedacht. Geen idee of het echt zo is. De mensen zien er ook lekker westers uit. Dus ik kan nu niet zo goed bedenken waar je het nog aan kan zien dat Estland vroeger bij Rusland hoorde. Ik kon het alleen echt goed zien door de Alexander Nevski kathedraal ;)

Kus Roos