Alweer 1,5 maand in Suomi!

Hooi allemaal!

Zo het is inmiddels al een tijdje geleden dat ik wat heb geschreven op mijn blog. Ik zit alweer meer dan een maand hier in Finland! De tijd gaat echt zo snel, maar toch heb ik het idee dat ik hier al heel lang zit. Heb natuurlijk zoveel nieuwe en bijzondere indrukken meegekregen.
School went echt heel snel. Zit alweer helemaal middenin het huiswerk maken en reports schrijven etc. De lessen worden steeds makkelijker te volgen in het Engels :).

Sporten doe ik inmiddels ook vaak. Ik heb ervoor gekozen toch geen floorball te gaan doen, aangezien je zelf een stick moet gaan kopen. Als sport doe ik hier groepslessen, waar je arm-, been-, buik- en rugspieren goed traint. Ook wordt er wel wat gedaan aan conditie. Het ligt er natuurlijk aan welke lessen je volgt. Elke les traint een bepaald soort spieren.

Inmiddels ben ik met Marlien en Anneloes en twee Duitse meiden met de bus naar het stadje Tampere geweest. Je hebt hier een bus, de Onnibus, die erg goedkoop is en die rijdt langs de wat grotere steden dus hij stopt gelukkig niet overal. In de bus is ook WiFi en je kan er je mobiel opladen of wat dan ook want er zijn ook stopcontacten in de bus! Tampere was erg gezellig en we hebben ons goed vermaakt. Foto’s heb ik er gisteren op gezet.

Inmiddels ben ik ook al lekker veel in de sauna geweest. Het is echt super fijn dat je hier gewoon overal in de sauna kan en ook nog bijna altijd gratis. Na het sporten bijvoorbeeld, kan je lekker de sauna in en daarna douchen.

Het weekend van 20 september was er bezoek van Marlien en Anneloes. Anneloes haar moeder was er met der vriend en van Marlien was er een vriendin op bezoek. Anneloes haar moeder had een typisch Finse cottage gehuurd net buiten Jyväskylä. Hier zijn we zondag wezen barbecueën en natuurlijk ook in de sauna geweest. Zo’n huisje is echt heel gaaf om in te verblijven. Alles is van hout, het is super groot en je hebt een roeiboot, kano, sauna waarna je in het meer kan springen en een huisje waar je in kan barbecueën. Het echte Finse leven vind je hier wel. Het was dan ook echt een hele leuke avond. Was echt heel leuk dat we ook van de cottage mochten genieten!

Afgelopen weekend ben ik naar Helsinki geweest! Helsinki is echt een mooie en gezellige stad. Het is niet heel groot, we hebben de stad wel bijna helemaal gezien na één dag. Helsinki heeft echt hele mooie gebouwen en het ligt natuurlijk aan de zee, dus hebben we ook nog mooie uitzichten gehad over de zee. Voor Helsinki liggen allemaal eilandjes. Wij zijn naar een eiland geweest: Soumenlinna. Op dit eiland leven ook nog echt mensen, maar is ook een enorme attractie voor toeristen.

Zondag ben ik met een paar meiden op de saunaboot geweest. Dit was echt heel gaaf! Echt heel leuk. Het bootje is eigenlijk een vlot met daarop een sauna, een hottub, een soort van kleedkamer en wc, en daarvoor een kamertje waar je kan eten (barbecue was ook aan boord) waar ook het stuur zegmaar zat. Boven deze kamers was een dak waar je op kon klimmen en ook vanaf het water in kon springen. We hebben de boot gehuurd voor twee uur en deze tijd ging echt zo voorbij. De boot heeft over het meer in Jyväskylä gevaren. Foto’s van Helsinki en de saunaboot zal ik zo op mijn blog zetten :D!

Liefs Roos

1. Ank de Vries:
    30 september 2014
    Hallo Roos, fijn om van te horen dat het goed met je gaat en het leven je daar goed bevalt. Geniet er maar van..je hebt er mooie foto's bij gestuurd.Fijne tijd verder, we horen weer van elkaar, liefs van oma.
  2. Lia:
    30 september 2014
    Ha Roos, leuk verslag:). En wat bijzonder dat er op dat eiland bij Helsinki echte mensen wonen! Heel bijzonder.
    Geniet verder en we lezen graag je volgend reisverslag.
    Je vader