Rusland!

Hoi allemaal!

Weer een tijdje geleden dat ik iets heb gepost, maar gelukkig heb ik nu weer hele bijzondere momenten kunnen meemaken om met jullie te delen! Ik ben inmiddels alweer vier weken verder nadat ik mijn laatste verhaal heb geschreven en dit betekend ook dat ik al op de helft van mijn exchange zit! De tijd gaat zo snel echt niet te geloven. Inmiddels is school drukker geworden, heb ik zelfs mijn eerste tentamen al gehad. Gelukkig viel dit tentamen reuze mee en neem ik dan ook aan dat ik hem wel gehaald heb. Ook heb ik al een aantal reports in moeten leveren en allemaal zijn ze goedgekeurd en heb ik goede cijfers. Ik ben er nu ook wel achtergekomen dat de opdrachten en lesstof hier minder moeilijk zijn dan in Nederland. In Nederland wordt er van je geëist dat je diep in details op gaat en dus is het moeilijker en duurt het langer. Hier in Finland is het voldoende om de basis dingen te behandelen. School is dan wel makkelijker, maar het nog wel even druk. Dit komt natuurlijk omdat ik zoveel leuke dingen naast school doe, dus het ligt volledig aan mezelf. Maar liever maar druk met school en zo veel mogelijk van Finland en omstreken gezien te hebben natuurlijk!

Inmiddels heb ik bezoek gehad van Peter van 2 tot 6 oktober! Was erg fijn en leuk :). We zijn naar het bos geweest, wezen klimmen in een klimpark, naar een ijshockeywedstrijd geweest en gegeocached. Geen idee of ik het goed schrijf zo. Maar voor degenen die niet weten wat geocachen is: over de hele wereld hebben mensen schatten verborgen. Geen echte piratenschatten ofzo maar gewoon doosjes of iets anders zoals, die wij bijvoorbeeld hebben gevonden hier in Finland, een want. Daarin zit dan een boekje en daar schrijf je je naam dan in. Je gebruikersnaam van een website die hieraan is gekoppeld. Op die website heb je een account en daar staan alle schatten op die jij hebt gevonden. De schatten vind je door middel van een apparaatje die aangeeft waar jij bent en waar de schatten zich bevinden, laat ik zeggen een soort TomTom. Geocachen was echt heel leuk! Ik deed het die keer ook voor het eerst. Wat ik er zo leuk aan vind is dat je op plaatsen komt waar je anders niet zo snel zou komen. En het is leuk dat je een doel hebt met wandelen ;). Maandagochtend 5 uur heb ik Peter weer naar Jyväskylä Airport gebracht met de auto van Laurens. Erg blij dat ik de auto mocht lenen J. Erg leuk om iemand van thuis te zien en vooral leuk om te laten zien hoe ik hier leef. Ook erg confronterend, na vertrek is het toch wel weer erg stil in huis.

Vorige week had ik vakantie en ben ik naar Rusland geweest! Echt helemaal geweldig, wilde altijd al een keer naar Rusland (Moskou eigenlijk). Na veel gedoe met het regelen van een Visum, die je nodig hebt als je langer dan 72 uur in Rusland blijft, ging de reis dan toch eindelijk beginnen. Maandagochtend de 13e zijn we vanaf Jyväskylä met de bus vertrokken naar de haven van Helsinki. We gingen met de boot naar Sint Petersburg, de oude hoofdstad van Rusland. Om 18.00 uur vertrokken we met de boot en de volgende ochtend om 9.30 uur kwamen we aan in de haven. We moesten dus een nacht doorbrengen op de boot. We hadden een eigen slaapcabine en achteraf had ik daar teveel van verwacht, want het was echt een ieniemienie kamertje. Maar we konden in ieder geval slapen! Op de boot was van alles te doen. We hebben eerst een cocktail gedronken in een cafeetje, daarna wezen eten bij een soort van Italiaan. Je kon er in ieder geval pizza en pasta eten. In het restaurant kwamen we erachter hoe de Russen dan zijn -_-. We wilden graag apart betalen met onze pinpas. Heeeeeeeeeeeeel groot probleem! Uiteindelijk kan het dan wel, maar wel met veel gekreun en gesteun van het personeel. Maar goed, apart betalen was gelukt. Daarna zijn we nog een Russische show wezen kijken. Daar hebben we optredens gezien van dansers, een zangeres en een violist. Na deze show ben ik lekker naar bed gegaan en heb goed kunnen slapen op de boot.
De volgende dag waren we dus in Sint Petersburg. Eerst kregen we een stadsrondleiding. Met de bus reden we langs verschillende toeristische trekpleisters. Het was erg fijn dat we de tour deden met de bus aangezien het regende. Bovendien zijn de afstanden ook veel te groot om te lopen. Na de tour checkten we in bij het hotel. Het hotel was echt top, erg netjes en gezellig. De eerste avond hadden we een Russische avond. Daar hebben we vier gangen eten gekregen: een aardappelsalade, een soort van dikke paddenstoelsoepje van 500 kcal, aardappelpuree met stroganoffsaus en als toetje een pannekoek met cranberrysaus. En natuurlijk niet te vergeten: WODKA. Voor elke gang gingen we proosten met zijn allen en namen we een shotje wodka. Wodka is zeer vies, gelukkig dat we het wel vier keer moesten nemen. En uiteindelijk hadden wij minder gekregen dan de rest, dus kregen we nog meer voor de troost. Gelukkig. Maar het is wel hoe meer je ervan drinkt, hoe minder vies het wordt. Maar goed, tijdens de Russische avond kregen we ook een optreden te zien van Russische volkzangers. Wij moesten zelf ook meedoen met spelletjes. Was een erg geslaagde avond.
Woensdag hebben we Catherine’s Palace bezocht. Echt een heel mooi gebouw! Heel groot vooral ook en echt alle kamers zijn van goud. Na Catherine’s Palace hadden we vrije tijd. We zijn toen wat wezen eten en hebben we gelopen in een park.
Donderdag hebben we het Hermitage Museum bezocht. Dit gebouw was zelfs nog groter dan Catherine’s Palace. Echt ook een heel mooi gebouw. Het Hermitage had een mega grote collectie van schilderijen van schilders uit Europa, ook van Rembrandt van Rijn. Na het Hermitage Museum hebben we drie kathedralen bezocht. Echt, ik wist niet zo goed wat ik van Rusland moest verwachten maar die gebouwen en dan vooral de kerken en kathedralen zijn zo mooi! Alle kathedralen en kerken hebben koepels op het dak en ze zijn allemaal van goud. Hele mooie en bijzondere gebouwen. Van binnen zijn deze kathedralen helemaal geschilderd met schilderijen van verhalen uit de bijbel. Het is erg druk met allerlei versieringen. Na het bezoek aan de kathedralen hebben we gevaren door de kanalen van de stad. Deze ‘cruise’ was in de avond en dus was het prachtig al die lampjes van de gebouwen en bruggen. Ze noemen Jyväskylä de stad van lichtjes, maar Sint Petersburg is dan wel 10000 keer zo mooi versierd met lichtjes.
Vrijdag zijn we om 8.00 uur vertrokken naar Novgorod. Dit is een van de oudste historische steden in Rusland. Eerst hebben we een kleine rondleiding gekregen door de Kermlin van Novgorod. Na de city tour hebben we een Russische lunch gehad: vruchtensap, weer een salade met aardappel en kip, een soort soep met veel groente en vlees en als toetje bollen met cottage cheese en vruchtjes erin. Daarna zijn we naar een erg oud dorpje van houten gebouwen geweest. Dit was erg leuk. Er werd leuk uitgelegd hoe de mensen daar vroeger leefden en waaraan je kon zien of de mensen rijk waren of niet. Bijvoorbeeld als het huis een schoorsteen had, woonden daar rijke mensen. Voor een schoorsteen moest je extra betalen. Vandaar dat je nu ook nog kon zien waar een arme familie woonde en waar een rijke familie. Het huis van de arme familie was binnen namelijk zwart van de rook. In het ‘witte huis’ woonde de rijke familie. Na dit dorpje gezien te hebben zijn we 16.00 uur vertrokken met de bus naar Moskou. We hebben een stop gemaakt om bij de MacDonalds te eten natuurlijk, en daar konden we een sneeuwballengevecht houden! Daar lag best een dikke laag sneeuw. Om 2.00 uur in de nacht kwamen we aan bij het hotel in Moskou. Dit hotel was luxer dan het hotel in Sint Petersburg. Het lag wel een stukje verder van het centrum af, we moesten met de metro naar het centrum.
Zaterdag hadden we om 11.00 uur alweer de rondleiding door de stad. Dit ging op dezelfde manier als in Sint Petersburg: met de bus. Ik heb eindelijk de Basiliuskathedraal van Moskou gezien! Echt een heel gaaf en mooi gebouw is dat! Zaterdag was het super koud in Moskou! Gevoelstemperatuur van -10 graden, het waaide echt hard ook. Dat was dus minder. We hadden er vooral last van in het Kremlin, die we na de rondleiding hebben bezocht. De rondleiding door het Kremlin was namelijk de hele tijd buiten en toen bevroren we toch echt wel bijna. Na de rondleiding door het Kremlin hadden we een tour door de metro van Moskou. De metro is echt heel mooi daar! Amsterdam is er echt een vuilnisbuilt bij. In Rusland hebben ze de metro zo mooi gemaakt, omdat het reizen met de metro iets bijzonders moest zijn. Boven de grond leefden de mensen in vieze, lelijke huizen, dus dan was de metro iets waar je je fijn en bijzonder voelde. De metrostations zijn vol met marmer, schilderijen en mozaïek. De metro in Sint Petersburg was trouwens ook ongeveer zo mooi, Moskou was wel veel mooier maar toch. Ik denk echt dat de mond van de Russen wagenwijd openvalt als ze de metro in Amsterdam zouden pakken.
Zondag zijn we om 11.00 uur vertrokken uit het hotel. We hadden vrije tijd tot 16.00 uur. Eerst zijn we naar een soort van Eftelingpark (zo noem ik het dan maar even, het is een gewone buurt bij het hotel) geweest. Mooie gebouwen en er was een leuke markt. Daarna hebben we een poging gewaagd om naar Lenin te gaan. Die ligt gebalsemd of iets op het Rode Plein. Helaas waren we een metrostation te vroeg uitgestapt waardoor we een uur moesten lopen. Toen we bij Lenin aankwamen was het al dicht. Erg jammer. Om 16.00 uur vertrokken we met de metro naar het circus. Het circus was erg interessant en leuk maar tegelijkertijd ook erg sneu. Het circus had namelijk allerlei dieren die optraden. De dansende beer en het gesleur aan de kamelen sloegen alles. Na het circus hebben we nog pizza gegeten in de stad, met een Nederlands meisje van wie we er pas in het circus achterkwamen dat ze Nederlands was. Na de pizza zijn we weer vertrokken naar Sint Petersburg. Om 9.00 uur kwamen we daaraan en hebben we een stop gehouden van 5 uur. Na deze stop zijn we teruggereden naar Finland en om 23.00 uur was ik weer lekker thuis.
Ik ben echt blij dat ik naar Rusland heb mogen gaan, en dat ik het overleefd heb (grapje). Maar Rusland was echt een bijzondere ervaring. Erg mooie steden! Heel mooi! Om de steden is het alleen maar grote lege vlakken land waar niks te beleven valt. Je kan kilometers ver kijken. Soms kom je een huisje tegen, maar dat is zeer zelden. Zowat iedereen in Rusland leeft in de steden. Moskou heeft bijvoorbeeld al evenveel inwoners dan in Nederland!

Hier in Jyväskylä vriest het ook al lekker. Gelukkig is het nog helemaal niet koud op de fiets met dank aan de heuvels. Het is hier ongeveer 18.00 uur alweer donker en het wordt licht om ongeveer 7 uur half 8. De dagen worden dus steeds korter.

Nou dit verhaal haalt de vier weken rust wel in! De foto’s zal ik zo snel mogelijk op de blog zetten! Het zijn er gelukkig maar een stuk of 450.

Liefs Roos

1. Lisanne:
    22 oktober 2014
    Wauw Roos, wat een verhalen! Volgens mij heb jij een super tijd daar! Veel plezier nog met alles de komende tijd!

Liefs Lisanne
  2. Lia:
    22 oktober 2014
    Kon ik mijn studie tijd maar overdoen!
    Geweldig om te lezen wat je allemaal doet en meemaakt.
    veel liefs van mamsie
  3. Rianne:
    22 oktober 2014
    Geweldig om te lezen, zie het helemaal voor mij. Advies aan Lia: je bent nooit te oud voor een reis naar Rusland! Gewoon doen.
  4. Ank de Vries:
    22 oktober 2014
    Hallo Roos, wat doe je veel en maak je een geweldige tijd door in die "koude" landen. Wij beleven hier ook leuke dingen, vandaag koeienmarkt met erwtensoep en een paar flinke buien er overheen! Was dit jouw herfstvakantie? Veel plezier,liefs Oma.
  5. Ellen:
    23 oktober 2014
    prachtig om jou ervaringen weer te lezen. waaauw meis. dat kan niemand jou meer afnemen. liefs van ellen.
  6. Roos Nottelman:
    23 oktober 2014
    Oma dit was mijn herfstvakantie inderdaad :) Bedankt voor de leuke reacties! :)
  7. Diny:
    23 oktober 2014
    Jeetje Roos wat een verhalen en wat maak je veel mee.
    Leuk dat Peter geweest is.
    Geniet nog maar even.
    liefsxx
  8. Annet:
    2 november 2014
    Hoi Roos, wat fantastisch dat je zoveel hebt gezien. Heel leuk om het allemaal te lezen. Deze ervaring pakt niemand je meer af. Geniet er nog lekker van. Groetjes Annet.