School en bos in Jyväskylä :)

7 september 2014 - Jyväskylä, Finland

Hee allemaal!

Ik heb inmiddels al mijn eerste schoolweek erop zitten. Heb nog niet alle vakken gehad dus eigenlijk was deze week een makkie. Vanaf morgen beginnen alle vakken en moet ik toch echt weer aan de bak. Heb dinsdag al mijn eerste presentatie. Alle Nederlanders om me heen zeggen dat het niveau hier onder het Nederlandse niveau ligt, het wordt dus een makkie. Ik wacht dat maar lekker af en het Engels vind ik ook nog lastig zat. Komt wel goed, maar nu zit ik ondertussen nog wel op Translate mee te tikken. Zoals ik de eerste week gemerkt heb, lijkt het Finse onderwijs erg op de Hogeschool van Amsterdam. Voor elk vak krijgen we aan het eind van het semester een tentamen en ondertussen moet je ook een project maken voor dat vak. Je moet wel het tentamen halen om voor het vak te slagen. Dus nu heb ik al aardig wat groepen voor de vakken: samen met een Frans meisje, een Vietnamees meisje en een groep met een Italiaan en een Duits meisje. Dus lekker internationaal.

Op school eet ik in de middag warm. Je kan hier een hele maaltijd krijgen als lunch voor €2,60! Echt goed eten en heel fijn aangezien ik dan zelf thuis niet meer hoef te koken. Ik eet nu alleen in het weekend in de avond warm.

Inmiddels is het hier in huis erg gezellig geworden. Al mijn (drie) huisgenoten zijn er nu ook weer. Met een Fins meisje heb ik erg leuk contact. We eten samen en gaan samen naar de sportschool. Ze spreekt geen vloeiend Engels maar ze wil graag beter Engels leren. Ik kan haar goed verstaan en begrijpen dus dat gaat helemaal goed komen. De andere Finse huisgenoot is erg verlegen denk ik zo. Ze komt soms even haar kamer uit en dan pakt ze wat uit de keuken. Eten doet ze ook in haar kamer met een dichte deur. Ze zegt ook geen hoi of doei als ze binnenkomt of weggaat. Maakt niet uit. Gelukkig heb ik nog twee hele leuke huisgenoten.

Deze week hebben wij met vijf Nederlanders (Marlien, Anneloes, Laurens en Duncan) bij meneer Knevel gegeten samen met zijn vrouw en zoontje. Was echt heel gezellig en lekker (Fins) eten! De vrouw was die dag in het bos geweest om bessen en paddenstoelen te plukken. Van de paddenstoelen had ze een hele lekkere ovenschotel gemaakt met kool, gehakt en nog meer andere groenten. Daaroverheen hoorde dan bessensaus, echt heel lekker! Ook had ze nog een paddenstoelen met ui en spek gemaakt en een soort salade wat je op brood of bij de aardappels kon doen. Deze salade bestond uit paddenstoelen, ui, crème fraîche en vast nog wel iets maar dat ben ik even vergeten.
Gisteren zijn we met hetzelfde groepje mee het bos in geweest met de vrouw van meneer Knevel. Eerst zijn we bij hun misschien-aankomende huis duindoornbessen wezen plukken. Echt een super mooi en groot huis met een hele grote tuin vol met duindoornstruiken. Gisteren organiseerde de vrouw die daar woont een gratis plukdag. Mensen mochten gratis emmers vol duindoornbessen plukken en meenemen naar huis. Normaal kost het €7 per kilo. Leuk om te weten over duindoornbessen: het zijn hele kleine besjes, net iets groter dan een cranberry, maar als je twee besjes op een dag eet heb je voor de hele dag genoeg vitamine C binnen gekregen. Hierna zijn we nog naar een bos gegaan om daar paddenstoelen, bosbessen en cranberry’s te plukken. In Finland mag je alles wat in het bos groeit, plukken en meenemen. De vrouw van meneer Knevel hielp ons met welke paddenstoelen we wel en niet konden plukken. Aan het einde van de dag hadden we een emmer vol met paddenstoelen en cranberry’s. De bosbessen waren minder goed te vinden aangezien dit het einde van hun seizoen is. Het plukken was erg rustgevend en we waren echt blij dat we dit konden doen. Echt super dat meneer Knevel zo toevallig naast ons kwam zitten op school en dat we daardoor dit allemaal mee kunnen maken. Heel fijn! In de avond heb ik mijn paddenstoelen gegeten. Was erg lekker! En nee niet ziek geworden gelukkig :P. In de avond hebben we twee taarten, cranberrysaus en duindoornsaus gemaakt.

Ik word steeds bekender met het Finse leven hier. Erg grappig om sommige dingen te ontdekken die totaal anders zijn in Nederland. Hier zijn de Finnen echt gokverslaafd. Echt apart dat er in elke supermarkt gewoon zeker twee automaten staan en die ook echt druk bezocht worden. Elke keer staat er wel een Fin bij zo’n gokautomaat. Eerst doen ze hun boodschappen en daarna gaan ze even gokken. Er zit zelfs een pinautomaat in zo’n automaat. Verder verkoopt de supermarkt hier heel veel snoep. Echt hele paden vol met snoep.
Wat je hier ook heel veel ziet zijn de beestjes van het tv-programma Moomin. Ze hebben alle artikelen wel met Moomin erop. Er zijn zelfs hele etalages van deze poppetjes! Echt super leuk aangezien ik dit programma vroeger zo vaak keek!

De Finnen zijn hier echt van het sporten. Overal waar je kijkt zie je wel een hardloper, wandelaar of skater (met Nordic Walking-stokken voor de heuvels). Je kan hier erg goed hardlopen. Mooie omgeving ook, langs het meer. Qua sport weet ik nog niet precies wat ik hier ga doen. Voor 35 euro kan ik een half jaar lang sporten in de sportschool, groepslessen volgen of me echt aansluiten bij een teamsport. Met mijn huisgenoot ga ik een aantal groepslessen volgen en kijken hoe dat me bevalt. Het lijkt me ook erg leuk om Floorball te gaan spelen. Dat is hier in Finland best populair, in Nederland kennen we het helemaal niet. Het is een soort van zaalhockey, wordt gespeeld met lichte kunststof sticks, een hard plastic bal met gaten en de keeper zit op zijn knieën. Lijkt mij erg leuk om eens te spelen.

Het weer is hier erg afwisselend. Sommige dagen zijn erg mooi en zelfs heel warm. De dag daarna kan het alweer 11 graden zijn. In het begin dat ik hier was heeft het erg veel geregend. Vooral veel buien. Nu is het meestal droog :). Toch wel fijn voor het fietsen naar school. Ook al duurt dat maar 20 minuutjes.

Liefs Roos

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Karin:
    Hooi Roos!

Zou je voor mij een keer willen koken als je weer terug bent? Het klinkt echt allemaal super lekker! Ik denk dat ik Floorball ken. Volgens mij spelen wij het bij gym heel vaak. Wij noemen het Uni Hockey.

Veel liefs,
    Aniek
  2. Rianne:
    7 september 2014
    Hay, goed plan Aniek, ik eet dan graag mee

Ben erg benieuwd naar al de paddenstoelen!
    Lekker goedkoop die maaltijd, wat heb je daarvoor? Beetje gezonde maaltijd. Blijf lekker genieten, de tijd vliegt.
    Groetjes, Rianne
  3. Ellen:
    7 september 2014
    hoi roos. wat schrijf je toch leuk en gezellig. klinkt goed allemaal. k,kijk al uit naar je volgende epistel. xxxx
  4. Roos Nottelman:
    8 september 2014
    Hahah Rianne en Aniek, kom maar een keertje langs gaan we paddenstoelen plukken! Alleen weet ik zelf niet welke je wel en niet kan eten ;) in ieder geval weet ik het niet zeker. En Rianne voor die 2,60 kan je kiezen uit drie gerechten. Vaak is er macaroni of gewoon vis of vlees met gekookte aardappels in de schil en groente. Ook krijg je er nog een salade bij van sla, komkommer, tomaat, bieten, wortel enzovoort. Erg goed en veel te kiezen dus!
  5. Diny:
    14 september 2014
    Hoi Roos, lekker goedkoop zo alles uit de natuur.
    Hier zijn ook verschrikkelijk veel paddenstoelen te vinden.
    Maar wet niet welke giftig zijn.
    Hier zijn al veel mensen ziek geworden, dus pas je op.
    Ik hou het maar bij de champignons uit de winkel.
    Leuk zo het contact met de fam knevel.
    Veel plezier.
    liefsxxx
  6. Corinne:
    14 september 2014
    Roos leuk je uitgebreide verslagen , klinkt goed allemaal ! Geniet ervan ! we blijven je volgen....
  7. Eva:
    21 september 2014
    Hey nichie!

Wat schrijf je op een leuke manier, leuk om te lezen en op de hoogte gehouden te worden hoe het daar met je gaat!
    Zo te lezen vermaak je je prima en heb je leuke en lieve mensen om je heen om je gezelschap te houden.
    Lekker genieten van al het moois en nieuws, heel bijzonder allemaal en een ervaring die je nooit zal vergeten!
    Dikke kus van mij en een klein kusje van Nina :-)
  8. Ank de Vries:
    28 september 2014
    Hallo lieve Roos, hier ben ik weer.. Hoe gaat vandaag met jou, als ik je blogs lees tot nu toe goed. Je hebt je aardig gesetteld in dat studentenhuis...leuke foto's en opgewekte verhalen,goed zo.,! Bevalt het studeren in Finland je goed, is het anders dan je hier gewent bent? Hier gaat het allemaal gewoon verder, alsof je helemaal niet "weg" bent..! Ik mis je wel hoor!! Het is nu zondag en zo meteen komt er weer een kerkdienst uit Bodegraven op de t.v. eens zien wie er allemaal inde kerk zijn van de familie ..Bert v Kooten heeft een snorretje.. heeft hij dat gekweekt in de week die hij, o.a.samen met.jouw ma, gewandeld heeft in Spanje? Nou ik heb geen fam.gezien ze waren in elk geval niet in beeld.Het was wel een mooie dienst. Vanmiddag ga ik naar Bodegraven fietsen, dat is de tweede keer deze zomer...ik ben lui geweest, vaak met de trein gegaan.kelly gaat morgen met haar klas naar Engeland, ze heeft er zin in. Met Britt gaat het beter,ze mag naar school met een aangepast programma, maar ze zit in de examenklas dus hoe dat moet? We zien het wel.Lieve Roos voor nu is dit het, fijne komende tijd en tot de volgende keer. Liefs van oma.
  9. Ank de Vries:
    28 september 2014
    Lieve Roos, ik heb me vergist. Sanne was in beeld!!! Ik herkende haar pas bij het laatste gedeelte, ik twijfelde wel eens dan dacht ik dat lijkt Sanne wel, maar niets over gehoord. Op het laatst was ze goed in beeld met haar paardenstaart...Zo zie je maar weer, nooit te snel zijn met je verhaal...! Dag, liefs oma.