First weekend Jyväskylä :)

27 augustus 2014 - Jyväskylä, Finland

Heey allemaal!

Er leuk om jullie reacties te lezen op mijn reisverhaal :) bedankt daarvoor!

Bij mij zijn de afgelopen dagen echt voorbij gevlogen! Met twee Nederlandse jongens en twee Nederlandse meiden heb ik hier het weekend doorgebracht. Zaterdag ben ik wezen wandelen hier in Jyväskylä met de twee Nederlandse meiden, Anneloes en Marlien. Het is hier erg mooi om te wandelen. Die avond hebben we met een aantal tutors en exchange students (ja alweer) pizza gegeten. Was erg gezellig, maar pizza komt nu toch echt wel m’n strot uit -_-. Na het eten zijn we nog een bar ingegaan, was ook erg gezellig.

Zondag heb ik een fiets kunnen kopen! Voor 85 euro heb ik een mountainbike weten te bemachtigen. Het ding komt erg moeilijk vooruit heb ik het idee (of het ligt volledig aan mij, zou ook kunnen natuurlijk) en het heeft niet heel erg zware versnellingen, ik moet erg snel trappen al wil ik snel vooruit komen. Maar dat maakt allemaal niet uit, want ik heb eindelijk een fiets! Als ik terugkom in Nederland zal ik dus echt een topconditie hebben. De wegen lopen hier zo omhoog en naar beneden dat het een hele work-out is om op de fiets bij de school te komen. Zondagmiddag ben ik zelfs naar een Finse kerk geweest met Marlien en Anneloes. Dit was erg mooi om mee te maken. In deze kerk ging het heel anders dan ik in onze kerk gewend was. Er werd in deze viering volop mee gezongen en mensen gingen helemaal staan en zwaaien met hun armen. Erg apart naar mijn mening, maar toch ook erg mooi om te zien. Na de kerk zijn we naar de Nederlandse jongens gefietst en daar hebben we erg lekker met zijn allen gegeten. Eindelijk weer eens een gezonde maaltijd naar binnen gewerkt :D. Na het eten hebben we gekaart en Halli Galli gespeeld met de Nederlanders en een aantal Duitsers en een Fransoos. Was echt mega gezellig en ook weer eens goed voor het Engels praten aangezien ik veel omga met Nederlanders hier XD.

Maandag zijn we nog paar kringloopwinkels langs geweest. Echt wat ze daar allemaal wel niet verkopen! Echt van alles en nog wat. In de avond hebben we met hetzelfde eetgroepje als zondag gegeten bij Marlien. Echt hele lekkere aspergesoep :D.

Wat ook nog grappig is om te vertellen: vrijdag op school hadden we helemaal toevallig een Nederlandse man ontmoet (meneer Knevel, familie van Andries Knevel :P) wie al 14 jaar hier in Jyväskylä woont. Hij was super enthousiast en blij ons te ontmoeten. We hebben email en nummers uitgewisseld en deze week gaan we als het goed is eens bij hun langs. Hij woont hier met zijn Finse vrouw (zij spreekt ook Nederlands) en zijn zonen. Echt heel leuk en fijn om hen te ontmoeten aangezien zij goed kunnen vertellen wat wij hier in Finland echt gedaan moeten hebben! Hopelijk gaan wij een keer met zijn vrouw mee naar het bos om daar paddenstoelen en vruchten te plukken (dit is echt Fins).

Zondag is mijn eerste huisgenoot weer gearriveerd! Echt een hele leuke meid. Ze spreekt erg goed Engels, want ze heeft tot haar vierde in Zuid-Afrika gewoond. Ze is tweetalig (Fins en Engels) opgevoed. Ik kan erg leuk met haar praten en ik mag ook alles van haar gebruiken/lenen, zoals kruiden en afwasmiddel. Echt super lief. Ben blij met haar als huisgenoot, want ik heb al gemerkt dat een gezellige en schone huisgenoten erg schaars zijn.....

De introductiedagen verder zijn niet heel erg bijzonder op school. We krijgen veel informatie die wij al hadden, of de dagen zijn niet goed geregeld en weten de tutors zelfs niet wat nou de bedoeling is. Toch vermaken wij ons met elkaar wel prima hoor. De introductiedagen duren tot en met vrijdag en volgende week maandag zullen de lessen beginnen :) ben erg benieuwd!

XXX Roos

1. Rianne:
    27 augustus 2014
    Hoi Roos, heel erg leuk om je verhaal te lezen! Ik zie je helemaal voor me. Kijk uit naar de volgende belevenissen

Groetjes, Rianne
  2. Karin:
    27 augustus 2014
    Fijn om te horen dat het je goed gaat. Die Finse kerk, was dat soms een Pinkstergemeente ? En boodschappen: is hetzelfde verkrijgbaar als in jouw nederlandse albertheijn ? En de prijzen, is alles duurder, veel duurder of juist goedkoper en wat hebben ze heel veel en wat juist niet ? En hoe laat gaat de zon onder ? Je ziet, ik lees je verhaal graag. Veel succes maandag met de eerste lessen. Hartelijke groeten, karin
  3. Roos Nottelman:
    28 augustus 2014
    Hoi Karin! Leuk om iets van je te horen! Wij dachten dat het een Vrij Evangelische Gemeente was. De boodschappen zijn naar mijn idee iets duurder dan in Nederland. Hier hebben ze een BTW percentage van 23%, dus tja dan zijn de producten iets duurder. Ik merk nu wel dat je echt goed kijkt naar wat het goedkoopste product is per kilo haha ik ben er zelf erg goed in. Ze hebben veel groente en fruit hier dus dat is erg fijn. Van die krielaardappels en schijfjes enzo hebben ze hier niet dus dat is wel iets typisch Nederlands dachten wij. Ze verkopen hier in de supermarkten echt heel veel snoep. Er zijn veel van die schepbakken. Verder is alles een beetje hetzelfde als in Nederland. Natuurlijk is het brood wel anders. Bij de Liddl hebben ze erg lekker brood alleen is de Liddl een stuk fietsen voor mij helaas. Maar het brood is hier eigenlijk erg goed te doen dus dat is erg fijn.
    De zon gaat nu nog ongeveer onder om 21.00/21.30 dus dat is nog erg laat. Het is hier nog erg lang licht, de zon komt ook vroeg op. Ik ben benieuwd wanneer dat ongeveer verandert.

Groetjes! En doe de groeten aan Peter, Maarten en Aniek :D
  4. Eva:
    29 augustus 2014
    Hey nichie!
    Wat leuk om je verhalen te lezen en op de hoogte te worden gehouden! Klinkt alsof je je uitstekend vermaakt daar!
    En wat fijn dat je zo'n leuke huisgenote hebt, is wel belangrijk wat gezelschap en gezelligheid!
    Ik houd je blog in de gaten! Ik ga nu maar eens douchen (ja heel erg nu pas), maar helaas is Nina ziekjes en heeft ze me vanaf 4uur wakker gehouden :-( Heel veel plezier nog en niet teveel pizza eten he!? Haha Dikke kus van ons
  5. Diny:
    31 augustus 2014
    Hoi Roos, we zijn net terug van vakantie.
    Leuk om je belevenissen Finland te lezen.
    Zo te horen heb je het goed naar je zin.
    Heel veel plezier.
    Ook een beetje aan school doen maar vooral ook genieten.
    Lieve groet!!!
  6. Annet:
    31 augustus 2014
    Hoi Roos, wat leuk om je verhalen te lezen. En mooie foto' s in de natuur. Jammer dta je een paraplu nodig had. Heb je al een echt Fins gerecht gehad of bestaat dat niet.
    Ben benieuwd naar de volgende verhalen, Groetjes Annet.
  7. Ank de Vries:
    Rthalloyiojgf
  8. Ank de Vries:
    Rthalloyiojgf
  9. Ank de Vries:
    Hoi
  10. Ank de Vries:
    1 september 2014
    Hallo lieve Roos, ik heb je al vier keer een berichtje gestuurd, maar ze zijn ergens tussen Woerden en jouw huis verdwenen..! Dat moet je ook kunnen Roos dat lukt niet iedereen...! Nu heb ik geprobeerd om een paar woorden " Fins" te schrijven en denk dat hij nu wel aankomt! Je schrijft gezellige brieven, nu kan ik me een voorstelling maken hoe je daar zit en bezig bent. Fijn dat je al zoveel mensen om je heen hebt waar je plezierig mee om kunt gaan. De eerste " hobbels" zijn genomen. Nu aan de slag met de studie, Hebben de leraren nog een vakantie gevoel, dat er sommige dingen dubbel zijn geplaatst? Help ze maar uit hun droom, Hollands nuchter! Fijn dat je een gezellige kamer hebt en een goed bed,dat is minstens zo belangrijk. Nu stop ik weer en ben benieuwd of deze aankomt..Geniet van alles wat je ziet en ik wacht weer op nieuws van jou..Liefs oma.