Eerste weekje Jyväskylä

23 augustus 2014 - Jyväskylä, Finland

Lieve vrienden en familie,

Inmiddels zijn mijn eerste drie dagen alweer bijna voorbij :) en na die drie dagen heb ik eindelijk ook internet :) het bevalt me hier prima! Ik heb een mooie en knusse kamer. Alle meubels van de Ikea :P Achteraf heb ik erg veel geluk gehad met het vinden van een kamer met meubels. Eigenlijk iedereen die ik hier ontmoet heeft hier meubels moeten zoeken en kopen. Groot drama lijkt mij zo. De woonkamer is erg groot, ik kan jogalessen gaan geven als ik daar zin in heb zo groot. Aan deze woonkamer grenzen vier kamers voor studenten (waaronder die van mij), een toilet en een badkamer. De keuken ligt aan de woonkamer. Ik ben nu nog de enige hier in het appartement. Eén huisgenoot heb ik heel even ontmoet voordat ze met haar vriend in Duitsland vertrok. Ze komt ongeveer begin september terug. Van de andere twee huisgenoten heb ik niets gehoord. Eén van hen is nieuw en niemand weet wanneer zij zal aankomen :P, de ander woont er al even. Ik kijk er erg naar uit om ze te ontmoeten! Een heel appartement voor jezelf is wel erg lonely.

De reis dinsdag is erg goed gegaan! Om 12.00 uur vertrok ik uit Amsterdam en om 15.00 uur was ik al in Helsinki. Dit betekent dat de reis maar twee uur geduurd heeft, aangezien het hier een uur later is. Wat mij meteen erg opviel was dat het vliegtuig zo leeg was! Finland is niet echt een populaire vakantiebestemming?

In Helsinki moest ik nog wel even wachten op mijn volgende vlucht. Deze vertrok om 16.40 uur. In de tussentijd heb ik een film gekeken, dus uiteindelijk ging te tijd zo voorbij. Het volgende vliegtuig was zo’n ieniemienie vliegtuig met van die propellers. Dit vliegtuig was nog leger dan het andere vliegtuig. Ik denk dat we met zo’n 20 mensen in het vliegtuig zaten. Deze vlucht duurde maar 50 minuten.

Op de luchthaven hier in Jyväskylä ging het ook erg snel. De bagage lag zo op de bagageband. Om kwart voor zes zat ik bij mijn twee tutors in de auto. Met hen heb ik nog even snel een pizza gegeten. Pizza was veel te groot wat tot gevolg had dat ik de twee dagen erna maar weer pizza at :P In ieder geval heb ik een rustige eerste avond gehad. Finse simkaart gekocht (dus nieuw nummer hier), film afgekeken en maar gaan slapen. Niet erg goed geslapen, de hele tijd in slaap vallen maar ook weer wakker worden. Mijn bed daarentegen ligt echt super lekker.

De eerste dag ben ik met mijn tutor en een aantal andere exchange students Jyväskylä ingegaan. Erg gezellige mensen. Poging gewaagd om een fiets te vinden, maar helaas nog niet gevonden.

Fietsen is hier best populair, vooral onder de exchange students. Fietsen zijn erg moeilijk te vinden, zijn bij alle winkels al snel uitverkocht. Hopelijk kan ik de fiets van mijn tutor overnemen als zij naar Nieuw-Zeeland vertrekt. Het lijkt mij ideaal om een fiets te vinden aangezien de bussen niet vaak gaan en ik heb geen directe busverbinding naar school. Ook is de bus nog 50 euro per maand. Ik zit op fietsafstand van school af dus ik hoop dat ik snel een goede en goedkope fiets zal vinden. Er zijn geen afgescheiden wegen voor de fietsers en voetgangers. De voetgangers moeten dus erg letten op fietsers. Voor fietsers is het niet verplicht om licht aan te hebben in het donker, bij veel fietsen ontbreken de lichten ook!

Donderdag en vrijdag heb ik mijn eerste introductiedagen gehad :) deze dagen kregen we informatie over bijvoorbeeld vakkenpakket, de schoolsystemen, gezondheidszorg etc. De vakken die ik van plan was te gaan volgen kan ik helaas niet allemaal volgen. Veel vakken vallen op hetzelfde tijdstip. Dit is dus wel erg balen.

Op school heb ik erg veel Nederlanders ontmoet, onder wie ook een meisje uit Reeuwijk, echt heel toevallig. Met haar volg ik zelfs een aantal vakken. Ze woont hier toevallig vlak bij mij dus met haar spreek ik in de avonden af en gister hebben we gezellig samen gegeten :).

Dit weekend is er een of ander festivalletje in Jyväskylä. Straks ga ik daar eens kijken met een aantal Nederlanders en Duitsers.

Spreek jullie snel weer :)!

Liefs Roos

1. Ellen:
    23 augustus 2014
    Ha nichtje. Zo te lezen krijg je het daar prima naar je zin. En leuk om je zo te volgen. Kende je dat meisje uit Reeuwijk al??? En is het daar al koud??? Fijn weekend. En ik kijk uit naar je volgende schrijfsel. Liefs van Ellen. Xxx
  2. Roos Nottelman:
    23 augustus 2014
    Hoi Ellen :D leuk dat je een reactie schrijft :)! Ik kende het meisje uit Reeuwijk nog niet nee, maar we kennen wel aantal dezelfde mensen haha. Het is hier ongeveer 15 graden. En er vallen heel veel buien! Het zijn alleen buien, houdt snel weer op, maar het is nog geen dag droog geweest. Zo te horen is het in Nederland ook niet het allerbeste weer haha dus ik zit er helemaal niet mee dat het zoveel regent. XXXX
  3. Ellen:
    23 augustus 2014
    Nu....hier is het slechter weer hoor. Knuf.
  4. Joan:
    27 augustus 2014
    Hee roosiee !
    Wat leuk om te lezen wat je daar allemaal meemaakt. Echt heel toevallig trouwens dat je met iemand uit reeuwijk daar zit! Heeel veel plezier hoorr topper ! Xx joan